Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Wizyta studyjna w projekcie SIE – 21-23 lutego br., Hanower

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Benedykt Kotkiewicz | 2018-03-05 10:35:49
sme internationalisation exchange, sie, interreg europe, projekt, ue, unia europejska, eksport, internacjonalizacja

W dniach 21-23 lutego br. w niemieckim Hanowerze miała miejsce wizyta studyjna partnerów i interesariuszy projektu SME Internationalisation Exchange (SIE), finansowanego ze źródeł Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu INTERREG Europe, którego głównym celem jest doskonalenie mechanizmów wsparcia internacjonalizacji mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w regionach partnerskich, w tym w województwie kujawsko-pomorskim.

W spotkaniu, oprócz lidera projektu, którym jest Kent County Council (Wielka Brytania), uczestniczyli partnerzy inicjatywy z Włochy (Region Molise), Czech (Region Ústí), Francji (Aquitaine Chamber of Commerce and Industry) oraz Hiszpanii (Official Chamber of Commerce of Industry, Services and Navigation of Cantabria). Na spotkaniu nie zabrakło również partnera z Polski – Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. oraz Centrum Wsparcia Biznesu w Toruniu (kujawsko-pomorski interesariusz projektu). Gospodarzem wizyty był partner z Dolnej Saksonii – Invest & Business Development Bank Lower Saxony NBank.
 

Dolna Saksonia – dogodne miejsce dla zagranicznych inwestycji

Pierwszego dnia wizyty uczestnikom przybliżono charakterystykę regionu Dolnej Saksonii oraz możliwości wsparcia procesu umiędzynarodowienia regionalnych firm. Dolna Saksonia jest drugim co do wielkości krajem związkowym w Republice Federalnej Niemiec przy granicy z Holandią. Hanower – stolica regionu – to kolebka międzynarodowych imprez targowo-wystawienniczych, w tym HANNOVERMESSE – największych targów przemysłowych w Europie (5 tys. wystawców, 220 tys. zwiedzających, 1,4 tys. wydarzeń okołotargowych). Rozpoznawalności Dolnej Saksonii przysparza głównie siedziba Volksvagena, jednakże jest to jednocześnie region wielu firm o międzynarodowej renomie (TS Tech, XOX, Gruber Logistics), które przyciągnęła atrakcyjna oferta władz samorządowych, zapewniająca dogodne warunki do realizacji zagranicznych inwestycji. Co więcej, założenie biznesu w Niemczech zawsze wiąże się z obowiązkiem członkostwa w izbach przemysłowo-handlowych, które udzielają szerokiego wsparcia zrzeszonym firmom (wydawanie opinii w odniesieniu do polityki gospodarczej i w zakresie prawa, ekspertyz w zakresie prawa zwyczajowego, udzielanie informacji i świadczenie doradztwa w sferze prawa i stosunków gospodarczych z zagranicą, innowacji, zagadnień patentowych). Członkostwo w izbie wiąże się ze stałą opłatą roczną, różną w zależności od regionu (przykładowo w Hanowerze jest to 134 EUR, we Frankfurcie nad Menem 340 EUR). Świadomość konieczności przynależenia do izb skutkuje wśród firm niemieckich dużo większą otwartością do zrzeszania się w rozmaitych stowarzyszeniach, najczęściej branżowych czy inicjatywach klastrowych.

 

Niemiecki popkorn o smaku truskawki

Drugiego dnia wizyty uczestnicy mieli przyjemność odwiedzić regionalne firmy (XOX, Umwelttechnik+Ingenieure Hannover, Corelife), które są obecne na wielu zagranicznych rynkach. Trzeci największy producent przekąsek typu popkorn, orzeszki ziemne, chipsy – XOX – to przykład firmy, która od początku swego istnienia (rok 1908) dynamicznie rozwija się na rodzimym rynku i konsekwentnie realizuje strategię wchodzenia na rynki zagraniczne. Jest to przykład firmy, która dzięki wsparciu ze środków strukturalnych UE, zwiększyła wskaźniki zatrudnienia i sprzedaży (z 22mln EUR w 2016 r. do ponad 160 mln EUR obecnie) Aktualnie zatrudnia ponad 200 osób i jest obecna w ponad 30 krajach. Firma importuje surowce do produkcji (ziemniaki, oleje, kukurydzę) z Europy Środkowo-Wschodniej (w tym z Polski).

 

Podsumowania w projekcie SIE

Ostatni dzień wizyty został poświęcony podsumowaniu realizacji projektu, w którym regiony partnerskie identyfikują narzędzia wsparcia internacjonalizacji firm MŚP. Na spotkaniu zaprezentowano wyniki analizy umiędzynarodawiania działalności gospodarczej podmiotów badanych w poszczególnych regionach. Wśród czynników stanowiących największą przeszkodę skutecznej internacjonalizacji wymieniono: niepewną sytuację polityczną kraju inwestycji oraz fluktuacje walut w transakcjach międzynarodowych. Natomiast wśród najczęściej wymienianych środków zachęty wskazano na publiczne wsparcie oferowane w kraju inwestycji, dostęp do rozwiązań innowacyjnych czy imprez targowo-wystawienniczych.

Wizyty studyjne projektu służą przede wszystkim poznaniu specyfiki gospodarczej danego regionu oraz mechanizmów wsparcia firm wchodzących i działających na zagranicznych rynkach. Proces wzajemnego uczenia się i analizowania dobrych praktyk (etap I projektu) posłuży przygotowaniu Planu Działania (Action Plan), który będzie zawierał wskazówki i rekomendacje dotyczące poprawienia efektywności wspierania procesu umiędzynaradawiania firm dla instytucji zarządzających wdrażaniem funduszy unijnych. Stanowi to realne wsparcie także dla naszych, kujawsko-pomorskich firm.

 

Więcej o programie SME Internationalisation Exchange (SIE):   https://www.interregeurope.eu/sie/.

 

Źródło: Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego